Verottomuus Lentoliikenteen merkitys yhteiskunnassa katsotaan silti niin tärkeäksi, että sitä ollaan valmiita tukemaan julkisin varoin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja käytännössä kaikissa Euroopan maissa ainoastaan kotimaanlentojen polttoainetta verotetaan. Käytännössä tämäkin vero on kuitenkin täysin olematon. Sitä vastoin ulkomaanlentojen polttoaine on verotonta. Tätä menettelyä perustellaan kilpailullisilla syillä. Koska ulkomaanlennot ovat kansainvälistä bisnestä, ei kukaan voi lähteä kilpailullisista syistä yksipuolisesti verottamaan kotimaista lentokonetoimialaa. Kuitenkin lentobensiinin verohelpotukset vääristävät kilpailua muiden liikennemuotojen kustannuksella. Lentoliikenteen päästöhaittojen vähentämiseksi on käytössä vain harvoja taloudellisia keinoja. Tavanomaisin ehdotus on, että lentoliikenteelle asetetaan päästömaksu, jonka tarkoituksena on tuoda lentoliikenteen hinnoittelu lähemmäksi sen todellisia kustannuksia. Kuitenkin tällaisia maksuja ei juurikaan ole käytössä. Tiettävästi ainoastaan Sveitsissä ja Ruotsissa on voimassa lentokenttämaksu, joka määräytyy kentälle laskeutuvan lentokoneen päästöjen mukaan. Tämän ympäristöveron tarkoituksena on rohkaista lentoyhtiöitä käyttämään vähiten saastuttavinta kalustoa näillä kentillä. Kuitenkin useat tutkimukset ovat osoittaneet, että lentokerosiinin verotus olisi tehokkain tapa vähentää lentoliikenteen päästöhaittoja. Paitsi, että tämä olisi liikennemuotojen terveen kilpailun kannalta parasta, olisi polttoaineverotus myös tapa nostaa lentoliikenteen hinnoittelu lähemmäksi sen todellisia kustannuksia. Näiden lisäksi polttoainevero lisäisi tarvetta panostaa vähemmän polttoainetta kuluttavan ja siis vähemmän saastuttavan tekniikan kehittämiseen. GLOBALISAATIO |